Hyvä D-vitamiinitaso voi suojata syövältä, toteaa tutkimuskatsaus
Elimistön D-vitamiinivasteessa ja sen myötä D-vitamiinilisän tarpeessa on yksilöllisiä eroja.
Tuoreen tutkimuskatsauksen mukaan hyvä D-vitamiinitaso voi suojata syövältä tai parantaa syöpään sairastuneen ennustetta, kertoo Itä-Suomen yliopisto. Katsauksen mukaan hyvä D-vitamiinitaso on hyödyksi syöpäsairauksien ehkäisyssä, mutta syövän hoidossa D-vitamiinin hyödyistä on sen sijaan niukasti tutkimusnäyttöä.
Katsauksen mukaan vahvin tutkimusnäyttö D-vitamiinin syövältä suojaavasta vaikutuksesta on paksusuolen syövässä ja verisyövissä, kuten leukemioissa ja lymfoomissa. D-vitamiini on tärkeä sekä verisolujen erilaistumiselle että esimerkiksi paksusuolen ja ihon jatkuvasta uudistumisesta huolehtiville kantasoluille.
D-vitamiinin vaikutukset välittyvät D-vitamiinireseptori VDR:n kautta, mikä on lukuisten geenien ilmentymiseen ja epigeneettiseen säätelyyn vaikuttava transkriptiotekijä. Katsauksen mukaan liian matala D-vitamiinitaso johtaa VDR:n puutteelliseen toimintaan, jolloin näiden solujen erilaistuminen voi häiriintyä ja muuntuminen hallitsemattomasti kasvaviksi syöpäsoluiksi voi käynnistyä.
Itä-Suomen yliopisto kertoo, että matala D-vitamiinin pitoisuus veressä on yhdistetty myös esimerkiksi rintasyövän ja eturauhasen syövän suurempaan ilmaantuvuuteen ja huonompaan ennusteeseen. Satunnaistetuissa kontrolloiduissa tutkimuksissa D-vitamiinilisän käyttö ei kuitenkaan aina näytä vähentäneen syöpäkuolleisuutta.
Neljänneksellä suomalaisista matala D-vitamiinivaste
Katsauksessa todettiin, että korkea D-vitamiinivaste on myös yhteydessä pienempään syöpäriskiin. Elimistön D-vitamiinivasteessa ja sen myötä D-vitamiinilisän tarpeessa on yksilöllisiä eroja.
Tutkimuskatsauksen ovat laatineet professori Carsten Calberg Itä-Suomen yliopistosta sekä professori Alberto Muñoz Madridin autonomisesta yliopistosta. Heidän mukaan D-vitamiinilisän vaikutus voitaisiin osoittaa selkeämmin, jos tutkimuksissa verrattaisiin D-vitamiinivasteeltaan erilaisia ryhmiä ja tarkasteltaisiin tuloksia myös suhteessa yksilöllisiin D-vitamiinitason muutoksiin.
Carlbergin tutkimusryhmä on aiemmin osoittanut, että D-vitamiinilisän aikaansaama vaste elimistössä on yksilöllinen. Esimerkiksi suomalaisesta väestöstä 25 prosentilla vaste on matala, joten hyötyäkseen D-vitamiinilisästä he tarvitsevat suurempia annoksia kuin muut.
Katsausartikkeli julkaistiin Seminars in Cancer Biology -lehdessä ja voit tutustua siihen tarkemmin täällä.
LUE MYÖS:
🎁 Huipputarjous jatkuu: 10 euron kierrätysvapaa megakierros Reactoonz-peliin – vain 1 eurolla!
- Peli: Reactoonz
- Vain uusille asiakkaille!
- Krapula voi vaikuttaa naisten seksihaluihin yllättävällä tavalla – lääkäri kertoo syyn
- Valehtelua, tyhjiä lupauksia ja vastuun välttelyä – nämä 10 tapaa syövät luottamusta
- Nämä 6 asiaa sinkut näkevät eri tavalla kuin parisuhteessa elävät – yksi voi yllättää varatut
- Jos viihdyt yksin etkä kaipaa turhaa jutustelua, sinulla on todennäköisesti nämä 8 piirrettä
- 70- ja 80-lukujen lapset muistavat nämä 5 asiaa – nykyajan lapsille ne ovat jo vieraita
- Nämä 8 tapaa saavat muut arvostamaan sinua vähemmän
- Korkea verenpaine? Katso, mitä kannattaa syödä ja mitä välttää
- Eronnut nainen tarttui terapeutin pelottavalta tuntuvaan ehdotukseen – nyt hän suosittelee samaa muillekin
- Stressaatko jatkuvasti? Nämä 9 tapaa vain pahentavat oloasi entisestään
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- 7 kysymystä paljastaa, kuinka hyvin parisuhteenne oikeasti voi – uskallatko kysyä ne kumppaniltasi?
- Kävele näin monta askelta, jos haluat laihtua yhden kilon
- Tunneälykkäät naiset sanovat usein nämä 3 asiaa – ja se tekee älyttömän hyvää parisuhteelle
- Jos mies tekee nämä 11 tekoa, tiedät että hän rakastaa sinua
- Yksityisetsivä paljasti merkit, jotka ovat usein paljastaneet pettämisen
- Nämä 11 kodin esinettä kertovat hyvästä parisuhteesta – löytyvätkö nämä myös teidän kotoanne?
- Oman arvonsa tunteva nainen vetää rajan näihin 7 asiaan
- Korkea verenpaine? Katso, mitä kannattaa syödä ja mitä välttää
- Mummon deittailuvinkit: Näitä 6 ominaisuutta naisen kannattaa etsiä miehestä