Tutkimus: Syö tulista ruokaa ja voit elää kauemmin
Kuva: Fotolia
Mausteisen ruoan syöminen viikoittain voi pidentää elinikääsi.
Tutkimuksen mukaan jos syöt säännöllisemmin mausteista tai tulista ruokaa, saatat elää pidempään. Tutkimuksessa ilmeni, että mitä useampana päivänä viikossa tulista ruokaa söi, sitä alhaisempi ennenaikaisen kuoleman riski oli. Science Dailyn mukaan 1-2 kertaa viikossa mausteista ruokaa syövillä henkilöillä ennenaikaisen kuolleisuuden riski oli 10 prosenttia alhaisempi kuin heillä, jotka eivät syöneet mausteista ruokaa ollenkaan. 3-7 kertaa viikossa tulista ruokaa syömällä riski laski 14 prosentilla. Tutkimuksen mukaan yhteys tulisen ruoan ja eliniän välillä oli sama sekä miesten että naisten osalta. Vaikutus oli vahvempi heillä, jotka eivät juoneet alkoholia. Brittish Medical Journalissa julkaistuun, kansainvälisen tutkijajoukon tekemään tutkimukseen osallistui noin 487 000 kiinalaista, iältään 30-79-vuotiaita. Heitä seurattiin keskimäärin seitsemän vuoden ajan ja tuona aikana heistä kuoli noin 20 000 henkilöä. Science Dailyn mukaan tutkimuksesta kävi ilmi myös, että säännöllisempi mausteisten ruokien syöminen oli yhteydessä myös alhaisempaan riskiin kuolla esimerkiksi syöpään ja hengityselimistön sairauksiin. Tämä vaikutus oli vahvempi naisilla kuin miehillä. Tuoreet ja kuivatut chilit olivat tutkimuksessa yleisimmin käytetyt mausteet heidän ruoissaan, jotka kertoivat syövänsä mausteista ruokaa viikottain. Tutkijat kuitenkin varoittavat, että aiheesta tarvitaan lisää tutkimuksia ennen kuin tulisen ruoan vaikutuksesta elinikään voidaan olla täysin varmoja. Lähde: ScienceDailyLUE MYÖS:
🎁 Huipputarjous jatkuu: 10 euron kierrätysvapaa megakierros Reactoonz-peliin – vain 1 eurolla!
- Peli: Reactoonz
- Vain uusille asiakkaille!
- Ihailetko pitkiä ripsiä? Tämän vuoksi ne ovat haitaksi silmille
- Kuinka paljon lakritsia on liikaa? Lääkärin vastaus voi yllättää
- Lasten vuoksi huonossa suhteessa sinnittelevä vanhempi ajattelee usein näin – 11 tuttua lausetta
- Olet käyttänyt hunajaa ehkä vain murto-osaan siitä, mihin se taipuu – 16 yllättävää ideaa
- 6 huonoa tapaa, joista kannattaa luopua viimeistään nelikymppisenä
- Heräätkö aamuisin hiukset takussa ja pörröllään? Syynä voi olla tyynyliinasi
- Aikuisena oppii, ettei kaikkeen kannata tuhlata energiaansa – nämä 10 asiaa sen todistavat
- Viini vai puoliso? Näissä 13 asiassa viini vie voiton
- Vanhemmat menevät helposti halpaan – näillä lauseilla aikuinen lapsi yrittää manipuloida
- Paksu lompakko ei tee hyvää aviomiestä tai isää – nämä 6 asiaa tekevät
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- Tunneälykkäät naiset sanovat usein nämä 3 asiaa – ja se tekee älyttömän hyvää parisuhteelle
- Mies, joka todella rakastaa vaimoaan, sanoo usein nämä 5 asiaa aivan ohimennen
- Jos viihdyt yksin etkä kaipaa turhaa jutustelua, sinulla on todennäköisesti nämä 8 piirrettä
- Yksityisetsivä paljasti merkit, jotka ovat usein paljastaneet pettämisen
- Korkea verenpaine? Katso, mitä kannattaa syödä ja mitä välttää
- Oman arvonsa tunteva nainen vetää rajan näihin 7 asiaan
- Kaksi viattomalta kuulostavaa kysymystä voi olla parisuhteelle paljastava testi – mitä sinä vastaisit?
- Eronnut nainen tarttui terapeutin pelottavalta tuntuvaan ehdotukseen – nyt hän suosittelee samaa muillekin
- Milloin nainen on parhaimmillaan? Yksi miesten vastauksista osuu suoraan asian ytimeen