Syö pähkinöitä ja maapähkinöitä – kytköksissä alhaisempaan kuolleisuuteen
Kuva: Fotolia
Maapähkinävoi ei kuitenkaan auta samalla tavalla, tutkimus kertoo.
Maastrichtin yliopiston tutkimuksen mukaan maapähkinöiden ja esimerkiksi manteleiden, cashew-pähkinöiden ja saksanpähkinöiden syöminen on kytköksissä alhaisempaan kuolleisuuteen. Tutkimuksessa selvisi, että vähintään 10 grammaa maapähkinöitä tai pähkinöitä päivässä syövillä miehillä ja naisilla riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin, hengityselinten sairauksiin, syöpään, diabetekseen ja hermostoa rappeuttaviin sairauksiin laski. ”Maapähkinävoilla ei kuitenkaan ole suojaavaa vaikutusta”, tutkimuksessa todettiin. Maastrichtin yliopiston julkaiseman tiedotteen mukaan pähkinöiden terveysvaikutukset johtunevat siitä, mitä niissä on sisällä: sekoitus tyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä rasvoja, kuitua, antioksidantteja, vitamiineja ja muita yhdisteitä. Pähkinöitä ja maapähkinöitä ei tarvitse tutkimuksen mukaan syödä suuria määriä. Tutkimuksesta ilmeni, että syömällä enemmän kuin keskimääräisen 15 grammaa päivässä ei alentanut kuolleisuutta lisää. Vaikka maapähkinävoissa on samoja aineksia, ei se silti ole yhtä terveellistä. Tutkijat spekuloivat sen johtuvan kaikesta muusta, mitä maapähkinävoihin lisätään, kuten suolaa ja kasviöljyjä, jotka voivat estää tätä herkkua olemasta terveellisempää. Lähde: NewserLUE MYÖS:
🎁 Huipputarjous jatkuu: 10 euron kierrätysvapaa megakierros Reactoonz-peliin – vain 1 eurolla!
- Peli: Reactoonz
- Vain uusille asiakkaille!
- Ihailetko pitkiä ripsiä? Tämän vuoksi ne ovat haitaksi silmille
- Kuinka paljon lakritsia on liikaa? Lääkärin vastaus voi yllättää
- Lasten vuoksi huonossa suhteessa sinnittelevä vanhempi ajattelee usein näin – 11 tuttua lausetta
- Olet käyttänyt hunajaa ehkä vain murto-osaan siitä, mihin se taipuu – 16 yllättävää ideaa
- 6 huonoa tapaa, joista kannattaa luopua viimeistään nelikymppisenä
- Heräätkö aamuisin hiukset takussa ja pörröllään? Syynä voi olla tyynyliinasi
- Aikuisena oppii, ettei kaikkeen kannata tuhlata energiaansa – nämä 10 asiaa sen todistavat
- Viini vai puoliso? Näissä 13 asiassa viini vie voiton
- Vanhemmat menevät helposti halpaan – näillä lauseilla aikuinen lapsi yrittää manipuloida
- Paksu lompakko ei tee hyvää aviomiestä tai isää – nämä 6 asiaa tekevät
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- Tunneälykkäät naiset sanovat usein nämä 3 asiaa – ja se tekee älyttömän hyvää parisuhteelle
- Mies, joka todella rakastaa vaimoaan, sanoo usein nämä 5 asiaa aivan ohimennen
- Jos viihdyt yksin etkä kaipaa turhaa jutustelua, sinulla on todennäköisesti nämä 8 piirrettä
- Yksityisetsivä paljasti merkit, jotka ovat usein paljastaneet pettämisen
- Korkea verenpaine? Katso, mitä kannattaa syödä ja mitä välttää
- Oman arvonsa tunteva nainen vetää rajan näihin 7 asiaan
- Kaksi viattomalta kuulostavaa kysymystä voi olla parisuhteelle paljastava testi – mitä sinä vastaisit?
- Eronnut nainen tarttui terapeutin pelottavalta tuntuvaan ehdotukseen – nyt hän suosittelee samaa muillekin
- Milloin nainen on parhaimmillaan? Yksi miesten vastauksista osuu suoraan asian ytimeen