Juo säännöllisesti teetä ja aivosi kiittävät: Tee voi parantaa aivojen terveyttä
Tutkijat uskovat, että teen juominen voi olla hyvästä aivoille.
Säännöllisesti teetä juovilla ihmisillä on paremmin järjestäytyneet aivoalueet verrattuna heihin, jotka eivät juo teetä, ilmenee Singaporen kansallisen yliopiston (NUS) tutkimuksesta. Tällaiset aivoalueet ovat kytköksissä terveimpiin kongnitiivisiin toimintoihin, jotka suojaavat ikään liittyvää heikkenemistä vastaan.
NUS:n tutkijat yhdessä Essexin yliopiston ja Cambridgen yliopiston tutkijoiden kanssa tutkijavat teen juonnin hyötyjä analysoimalla aivokuvannan dataa 36 yli 60-vuotiaalta ihmiseltä. Teen nauttimisen lisäksi tutkijat analysoivat myös muita tekijöitä osallistujiin liittyen, kuten terveyttä, elämäntapaa ja psykologista hyvinvointia.
The Independentin mukaan tutkimuksessa ilmeni, että joko vihreää, oolongia tai mustaa teetä vähintään neljä kertaa viikossa noin 25 vuoden ajan nauttineilla osallistujilla oli aivoalueet, jotka olivat toisiinsa yhteydessä tehokkaammalla tavalla kuin heillä, jotka eivät juoneet teetä.
”Tuloksemme tarjoavat ensimmäiset todisteet teen juonnin positiivisesta vaikutuksesta aivojen rakenteeseen ja antavat ymmärtää, että säännöllisellä teen juomisella on suojaava vaikutus aivojen järjestäytymisen ikään liittyvää heikkenemistä vastaan”, tutkimusryhmää johtanut psykologisen lääketieteen laitoksen apulaisprofessori Feng Lei NUS:sta kommentoi.
Tehokkaampaa tietojenkäsittelyä
Feng selitti toimivien aivoalueiden merkitystä enemmän vertaamalla sitä tieliikenteen tehokkuuteen.
”Ajatellaan aivoalueita määränpäinä, kun taas yhteydet aivoalueiden välillä ovat teitä. Kun tiejärjestelmä on paremmin järjestäytynyt, kulkuneuvojen ja matkustajien liikkuminen on tehokkaampaa ja käyttää vähemmän resursseja”, hän sanoi.
”Samalla tavalla kun yhteydet aivoalueiden välillä ovat jäsennellymmät, voidaan tietojenkäsittelyä suorittaa tehokkaammin”, Feng kertoi.
Tutkimustulokset julkaistiin Aging-journalissa ja voit tutustua niihin tarkemmin täällä. The Independentin mukaan tulevaisuudessa tutkijaryhmä suunnittelee tutkivansa vaikutuksia, joita teellä ja teessä olevilla bioaktiivisilla yhdisteillä on kognitiiviseen heikkenemiseen.
Teellä on muitakin terveyshyötyjä aivojen terveyden lisäksi. Harvardin lääketieteellisen mukaan teen – etenkin vihreän teen – nautimminen on yhdistetty sydänsairauksien, syövän ja diabeteksen alhaisempiin riskeihin.
Lähde: The Independent
LUE MYÖS:
🎁 Huipputarjous jatkuu: 10 euron kierrätysvapaa megakierros Reactoonz-peliin – vain 1 eurolla!
- Peli: Reactoonz
- Vain uusille asiakkaille!
- Stressaatko jatkuvasti? Nämä 9 tapaa vain pahentavat oloasi entisestään
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- Tunneälykkäät naiset sanovat usein nämä 3 asiaa – ja se tekee älyttömän hyvää parisuhteelle
- Oman arvonsa tunteva nainen vetää rajan näihin 7 asiaan
- Yksityisetsivä paljasti merkit, jotka ovat usein paljastaneet pettämisen
- Helppo Nutella-kakku syntyy mikrossa 3 minuutissa
- Tässä on vaarallinen lause, jota äiti ei koskaan saisi sanoa lapsestaan
- Kaada vodkaa pesukoneeseen – sillä on vaikutus, jota et olisi uskonut
- Haluatko pudottaa painoa? Tee tätä asiaa kaksi kertaa viikossa 10 minuutin ajan
- Mummon deittailuvinkit: Näitä 6 ominaisuutta naisen kannattaa etsiä miehestä
- 7 kysymystä paljastaa, kuinka hyvin parisuhteenne oikeasti voi – uskallatko kysyä ne kumppaniltasi?
- Kävele näin monta askelta, jos haluat laihtua yhden kilon
- Näihin 4 asiaan mies kiinnittää naisessa ensimmäisenä huomiota – joukossa yllätyskohta
- 10 pahaenteistä lausetta – nämä voivat olla merkki siitä, että mies miettii eroa
- Jos mies tekee nämä 11 tekoa, tiedät että hän rakastaa sinua
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- Yksityisetsivä paljasti merkit, jotka ovat usein paljastaneet pettämisen
- Nämä 11 kodin esinettä kertovat hyvästä parisuhteesta – löytyvätkö nämä myös teidän kotoanne?
- Tunneälykkäät naiset sanovat usein nämä 3 asiaa – ja se tekee älyttömän hyvää parisuhteelle
- Oman arvonsa tunteva nainen vetää rajan näihin 7 asiaan