Tämän verran viiniä päivässä tekee hyvää aivoillesi, väittää tutkimus
Tutkimus osoittaa, että viinin juominen päivittäin, voi todella tehostaa kognitiivista toimintaa.
Georgian yliopistosta kesäkuussa 2020 tehdyn tutkimuksen mukaan, kevyt tai kohtalainen juominen voi säilyttää kognitiivisen toiminnan vanhemmalla iällä. ”Tiedämme, että on ikääntyneitä ihmisiä, jotka uskovat, että juomalla vähän viiniä joka päivä, voi ylläpitää hyvää kognitiivista tilaa”, tutkimusta johtava, UGA:n kansanterveystieteellisen korkeakoulun tohtorikoulutettava, Ruiyuan Zhang sanoo. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, pitääkö tämä kokemuksen kautta syntynyt tuntuma paikkansa.
Tutkimuksessa seurattiin lähes 20 000 osallistujaa 10 vuoden aikana. Joka toinen vuosi vastaajat vastasivat useisiin kysymyksiin elämänsä eri osa-alueista, mukaan lukien juomatottumukset. Osallistujien kognitiivinen toiminta mitattiin testeillä, heidän yleisen henkisen tilansa arvioimiseksi. Keski-ikäiset ja vanhemmat osallistujat, jotka nauttivat alkoholia kevyestä kohtalaiseen juomiseen, eli naiset alle kahdeksan juomaa ja miehet alle 15 juomaa viikossa, saivat korkeamman kognitiivisen testin tuloksen. Lisäksi tutkijat havaitsivat, että alkoholia ei laisinkaan nauttiviin verrattuna, niillä, jotka nauttivat yksi tai kaksi alkoholijuomaa päivässä, oli taipumus toimia paremmin kognitiivisissa testeissä myös myöhemmin.
Tutkimuksen mukaan ihanteellinen juomien määrä viikossa on 10 ja 14 välillä, mutta Zhang totesi, että tämän ei pitäisi provosoida ihmisiä aloittamaan tai lisäämään alkoholin juomista. ”On vaikea sanoa, että tämä on juuri kiteyttävä syy-yhteys, joten jos jotkut ihmiset eivät juo alkoholijuomia, tämän tutkimuksen ei pitäisi kannustaa heitä juomaan kognitiivisen toiminnan heikkenemisen estämiseksi.” hän toteaa lopuksi.
Tutkimus ei ole ainua laatuaan puoltamaan pienen alkoholimäärän myösteisiä vaikutuksia aivoihin. Myös Scientific Reportsin vuonna 2018 julkaisemassa tutkimuksessa todettiin, että kevyt alkoholin nauttiminen vähentää tulehdusta ja auttaa aivoja puhdistautumaan toksiineista.
Pidätkö punaviinistä? Jaa tämä juttu myös ystäville!
Lue myös: Punaviinin yllättävä hyöty: Voi olla avuksi tähän yleiseen iho-ongelmaan
Lähde: Best Life
LUE MYÖS:
🎁 Huipputarjous jatkuu: 10 euron kierrätysvapaa megakierros Reactoonz-peliin – vain 1 eurolla!
- Peli: Reactoonz
- Vain uusille asiakkaille!
- 70- ja 80-lukujen lapset muistavat nämä 5 asiaa – nykyajan lapsille ne ovat jo vieraita
- Nämä 8 tapaa saavat muut arvostamaan sinua vähemmän
- Korkea verenpaine? Katso, mitä kannattaa syödä ja mitä välttää
- Eronnut nainen tarttui terapeutin pelottavalta tuntuvaan ehdotukseen – nyt hän suosittelee samaa muillekin
- Stressaatko jatkuvasti? Nämä 9 tapaa vain pahentavat oloasi entisestään
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- Tunneälykkäät naiset sanovat usein nämä 3 asiaa – ja se tekee älyttömän hyvää parisuhteelle
- Oman arvonsa tunteva nainen vetää rajan näihin 7 asiaan
- Yksityisetsivä paljasti merkit, jotka ovat usein paljastaneet pettämisen
- Helppo Nutella-kakku syntyy mikrossa 3 minuutissa
- 7 kysymystä paljastaa, kuinka hyvin parisuhteenne oikeasti voi – uskallatko kysyä ne kumppaniltasi?
- Kävele näin monta askelta, jos haluat laihtua yhden kilon
- Vanhempi, ethän sano näitä 11 asiaa aikuiselle lapsellesi – ne satuttavat enemmän kuin arvaatkaan
- Näihin 4 asiaan mies kiinnittää naisessa ensimmäisenä huomiota – joukossa yllätyskohta
- Jos mies tekee nämä 11 tekoa, tiedät että hän rakastaa sinua
- Tunneälykkäät naiset sanovat usein nämä 3 asiaa – ja se tekee älyttömän hyvää parisuhteelle
- Yksityisetsivä paljasti merkit, jotka ovat usein paljastaneet pettämisen
- Nämä 11 kodin esinettä kertovat hyvästä parisuhteesta – löytyvätkö nämä myös teidän kotoanne?
- Oman arvonsa tunteva nainen vetää rajan näihin 7 asiaan
- Mummon deittailuvinkit: Näitä 6 ominaisuutta naisen kannattaa etsiä miehestä